Social media odgrywają kluczową rolę w budowaniu tożsamości marki. To właśnie dzięki nim ma możliwość kształtowania swojego wizerunku, przedstawiania wartości oraz nawiązywania bezpośredniej relacji z klientami. W artykule wyjaśniam, czym dokładnie jest tożsamość marki w social media, a także jakie kroki warto podjąć, aby skutecznie ją budować i wyróżnić się na tle konkurencji.
1. Czym jest tożsamość marki?
Tożsamość to coś więcej niż kolory. To sposób, w jaki prezentujesz wartości swojej marki, chcesz by była postrzegana oraz komunikujesz się z klientami. To długi i czasochłonny proces, jednak niezwykle korzystny.
Co ważne, elementy tożsamości marki należy stosować we wszystkich opracowywanych materiałach, a także kanałach, w jakich obecna jest marka – zarówno w social mediach, jak i poza nimi (online i offline).
Na tożsamość marki m.in. składają się:
- nazwa,
- logo,
- kolorystyka,
- fonty,
- styl komunikacji.
Jaki jest cel? Oczywiście zbudowanie jednoznacznej i rozpoznawalnej tożsamości, która oddaje charakter marki, jej misję i wyznawane wartości.
2. Dlaczego warto o nią zadbać?
Istnieje szereg korzyści, wynikających z kształtowania silnej tożsamości marki. Zalicza się do nich:
- stworzenie wyróżnika na tle konkurencji,
- budowanie świadomości marki,
- budowanie pozytywnego wizerunku marki,
- przyciągnięcie potencjalnych klientów,
- zyskanie zaufania i lojalności klientów,
- zwiększenie prawdopodobieństwa wyboru naszych produktów czy usług zamiast konkurencji.
3. Jak skutecznie budować tożsamość marki?
Skuteczne budowanie tożsamości marki wymaga planowania, konsekwencji i świadomego podejścia.
Oto najważniejsze elementy, o które należy zadbać:
- spójna identyfikacja wizualna – jednolity wygląd wszystkich materiałów pod kątem np. loga, kolorystyki, fontów, ikon, stylu publikowanych grafik, we wszystkich kanałach social media (cover photo, zdjęcie profilowe, dedykowane grafiki, materiały wideo)
- gotowe szablony graficzne – pomagają w budowaniu rozpoznawalności, wyróżnika na tle konkurencyjnych marek, przy czym format powinien być dostosowany do danego kanału social media (każdy kanał rządzi się swoimi prawami)
- spójna komunikacja – określony język i osobowość marki, tzn. sposób wypowiadania się, ton wypowiedzi (formalny czy bezpośredni, luźny, humorystyczny), ważne, aby w każdym kanale styl komunikacji marki był jednolity
Pamiętaj, że odbiorcy najpierw patrzą na wizualną stronę marki, a dopiero później na to, co ma do powiedzenia – wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Jeśli zatem chcesz ich zatrzymać, musisz czymś przykuć ich uwagę.
Zobacz również:
- Spójna marka a kryzysy w social media >>
- Content kalendarz – czym jest i jak go stworzyć? Zaplanuj content w social media >>
- Skąd brać pomysły na skuteczny content? 10 pomysłów, dzięki którym rozwiniesz swoje social media >>
4. Tożsamość marki w social media – case study
Marka osobista – Paweł Tkaczyk
Paweł Tkaczyk to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w branży marketingu i biznesu. Jak sam o sobie mówi, zarabia na życie opowiadaniem historii. Edukuje w zakresie storytellingu, marki i marketingu, grywalizacji oraz social mediów.
To, co w szczególności łączy jego kanały, to spójne elementy identyfikacji wizualnej, czyli nazwa, będąca jego imieniem i nazwiskiem, wyróżniające się zdjęcie profilowe (jego twarz na żółtym tle), a także żółto-czarna kolorystyka – wszystkie grafiki oraz koszulka z Batmanem. Jego działania są w pełni przemyślane, co zdecydowanie wpływa na spójną komunikację marki.
Wykorzystuje emocje oraz bezpośredni, luźny, a niekiedy nawet żartobliwy styl wypowiedzi, dzięki czemu wydaje się bliski odbiorcom, naturalny, szczery i godny zaufania.
Marka firmowa – InPost
InPost to prywatny operator logistyczny, a zarazem pierwsza marka w Polsce, która stworzyła sieć automatów Paczkomat – samoobsługowych punktów nadania i odbioru paczek, czynnych 24/7.
Na swoich profilach w mediach społecznościowych stosuje nazwę swojej marki, żółto-czarną kolorystykę, a także wyróżniające się zdjęcie profilowe (logo). Wszystkie działania marki są przemyślane, stworzone z poczuciem humoru. Stosuje luźny, bezpośredni, humorystyczny język. Ewidentnie jej celem jest rozbawienie odbiorców oraz umilenie im dnia.
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media: