Konsekwentne i wartościowe publikowanie treści jest kluczem do utrzymania regularności, dotarcia do grupy docelowej, a także zrealizowania ustalonych celów. Jednym z narzędzi, które pomaga w organizacji i publikacji treści w social media jest content kalendarz. Sprawdź, czym jest, dlaczego warto go przygotowywać, a także w jaki sposób.
Plan czy spontan – jak publikować content w social media?
Oczywiście, że… plan. Planowanie sprawdza się w wielu aspektach życia. Wprowadza harmonię oraz poczucie panowania nad własnym życiem. Nie inaczej jest w social mediach – możesz zyskać szereg korzyści.
Od czego zacząć?
- Swórz content kalendarz z wyprzedzeniem
- Ustal, ile postów tygodniowo lub miesięcznie jesteś w stanie publikować (w przeciwieństwie do stories na Instagramie nie musisz codziennie, ale przynajmniej 1-2 razy w tygodniu)
- Zdecyduj, jakie będą to rodzaje postów (zdjęcia, karuzele, infografiki, wideo itd.)
- Wyznacz dni, w które będziesz przygotowywać potrzebne materiały do publikacji
Pamiętaj – liczy się jakość, nie ilość. Skup się na wartościowych treściach, które rzeczywiście przydarzą się Twoim odbiorcom. Czasem lepiej publikować mniej, ale bardziej merytoryczne treści.
Czym jest content kalendarz i jakie elementy powinien zawierać?
Content kalendarz (inaczej kalendarz treści lub kalendarz publikacji) to szczegółowy harmonogram treści, służący do planowania treści na danym kanale. Pomaga wszystko uporządkować i odpowiednio przygotować. Warto go tworzyć z odpowiednim wyprzedzeniem – co najmniej 2-tygodniowym, a najlepiej miesięcznym.
Możesz go stworzyć zarówno w wersji papierowej, jak i online (np. w Excelu czy kalendarzu Google), najlepiej w formie tabelki. To od Twoich preferencji jednak zależy, jaki szablon kalendarza wybierzesz. Ważne, aby spełniał swój cel i pomagał Ci planować treści na profile social media.
Content kalendarz powinien zawierać:
- daty,
- tematy postów,
- opisy do postów (copy),
- kierunek graficzny (zdjęcie, grafika, infografika, karuzela czy może wideo),
- informację, czy z reklamą, czy bez (jeśli je realizujesz),
- miejsce na uwagi.
Dlaczego warto przygotowywać content kalendarz na profile social media?
Istnieje szereg korzyści z planowania treści w mediach społecznościowych. Oto kilka z nich:
- zachowasz regularność w publikacji,
- będziesz w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami,
- zwiększysz szansę na pozyskanie nowych obserwujących,
- zapełnisz swój kalendarz treściami, dzięki którym uzyskasz zamierzone efekty,
- zróżnicujesz treści i dopracujesz je,
- zaoszczędzisz czas i nerwy (nie będziesz szukać pomysłu na content w pośpiechu).
Zobacz również:
- Skąd brać pomysły na skuteczny content? 10 pomysłów, dzięki którym rozwiniesz swoje social media >>
- Tożsamość marki w social media – czym jest i jak ją skutecznie budować? >>
- 3 triki, które usprawnią Twoją pracę w social media >>
Content kalendarz – jak stworzyć w praktyce?
Osobiście content kalendarz przygotowuję w różnych wersjach – prywatnie na kartce papieru (tylko ja z niego korzystam), zaś zawodowo w Excelu online (nie tylko ja mam do niego wgląd). Niezależnie jednak od wersji, zawsze w formie tabelki. Tak jest mi po prostu wygodniej.
Sprawdź, jak w prosty i szybki sposób możesz stworzyć miesięczny kalendarz publikacji na swoje social media!
- Stwórz szablon kalendarza w Excelu (1 kanał = 1 content kalendarz, jeśli prowadzisz kilka kanałów social media, przygotuj oddzielne zakładki w ramach jednego pliku)
- Utwórz kalendarz na dany miesiąc (wpisz nazwę miesiąca, daty, zaznacz weekendy)
- Wpisz ważne dla Ciebie wydarzenia w danym miesiącu (np. premiera nowego produktu, sprzedaż danego produktu czy usługi, urodziny marki)
- Spójrz w kalendarz świąt nietypowych (np. kalbi.pl) i typowych – zapełnij harmonogram świętami pasującymi do Twojej branży (postaw na niestandardowe pomysły np. stwórz poradnik na Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego czy opublikuj przepis na swoje popisowe danie z okazji Dnia Szefa Kuchni)
- Zaznacz dni, w które planujesz publikację postów w social media
- Wpisz temat poszczególnych postów i ustal kierunek graficzny (zdjęcie, grafika, infografika, karuzela czy wideo + opisz, co ma się na nich znaleźć),
- Przygotuj copy do postów i zaznacz, które ewentualnie będziesz reklamować
- Gotowe – masz zaplanowany content na cały miesiąc!
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media: