- Tytuł książki: Influencer marketing od A do Z
- Autor książki: Patrycja Górecka-Butora
- Wydawnictwo: WhitePress
- Rok wydania: 2019
- Cena: e-Book do pobrania za darmo na stronie WhitePress
- Kategoria: influencer marketing
Po przeczytaniu książek na temat copywritingu, content marketingu i public relations pora na influencer marketing. Z IM miałam niewielką styczność podczas pracy w agencji, gdzie zajmowałam się m.in. pozyskaniem celebrytów na potrzeby kampanii społecznej. Czułam jednak niedosyt dlatego ucieszyłam się, gdy w moje ręce trafiła pozycja “Influencer marketing od A do Z”. Czy ją polecam?
1. Struktura
Książka składa się ze wstępu, 4 rozdziałów, case studies, Influencer WhiteList oraz różnego rodzaju bonusów, które można pobrać ze strony WhitePress m.in. formularz briefa czy wzory umów. W środku można znaleźć wiele badań (np. jakie są największe wyzwania w influencer marketingu), wykresów, screenów z kampanii i obrazków. Pozycja wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z influencer marketingiem m.in. czym jest, jego genezę oraz jak przygotować kampanię i wykorzystać ją w różnych branżach.
2. Treść
Nie bez powodu ta książka jest nazywana kompendium wiedzy na temat influencer marketingu. Zawiera, bowiem, wszystkie niezbędne informacje, dzięki którym można przeprowadzić skuteczną kampanię z twórcami. Dowiesz się z niej nie tylko, jak odpowiednio dobrać influencerów i kanały, ale także m.in. na co zwracać uwagę, czego unikać oraz z jakich narzędzi warto korzystać. Uzyskasz z niej również informacje na temat sieci partnerskich, najważniejszych eventów influencerskich w Polsce oraz poznasz topowych influencerów z kategorii tematycznych takich jak np. beauty, rozrywka, biznes, parenting czy lifestyle.
Pozycja “Influencer marketing od A do Z” P. Góreckiej-Butory zawiera również wiele ciekawych case studies i komentarzy ekspertów m.in. z Suchara Codziennego, Krzysztofa Budzyńskiego, Ewy Grzelakowskiej-Kostoglu (znanej jako Red Lipstick Monster), Oli Gościniak czy Anny Zając. W publikacji można także znaleźć opis takich zagadnień jak SEO, CSR czy content marketing. Wszystkie te materiały uatrakcyjniają książkę oraz czynią ją prawdziwą kopalnią wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej.
Z książki można m.in. dowiedzieć się:
- jak przeprowadzić skuteczną kampanię z influencerami krok po kroku,
- dlaczego tak ważne jest opracowanie strategii i jak wpływa na efekty,
- jak przygotować się do współpracy z twórcami (w tym od strony prawnej),
- z jakich formatów warto korzystać (np. instastories, eventy, recenzje),
- jakie narzędzia są warte uwagi (np. do monitoringu mediów),
- w jaki sposób wykorzystać influencer marketing w różnych branżach,
- jak powstały topowe kampanie influencerskie m.in. Coffeedesk, NA-KD czy Play (przedstawienie szczegółów kampanii, efektów oraz wywiad z osobą odpowiedzialną za jej realizację).
3. Ocena
Wiele cennych wskazówek od ekspertów, ciekawa oprawa graficzna oraz przystępny język sprawiają, że jest to pozycja godna uwagi. Jej dużą zaletą są przykłady nawiązania współpracy z liderami opinii w poszczególnych branżach – można zainspirować się przy tworzeniu własnej kampanii. Jednak prawdziwą gratką jest 11 case studies zrealizowanych kampanii, gdzie zostały opisane założenia, budżety, twórcy, efekty oraz cele. Dzięki wywiadom z koordynatorami kampanii można dowiedzieć się z jakimi wyzwaniami musieli się zmierzyć oraz co udało im się osiągnąć.
Ciekawym dodatkiem jest również lista 200 influencerów z 22 branż, na której znaleźli się najpopularniejsi instagramerzy, blogerzy i youtuberzy. Dzięki niej można poznać topowych liderów opinii, z którymi warto nawiązać współpracę w różnego rodzaju kampaniach.
4. Podsumowanie
Książka “Influencer marketing od A do Z” P. Góreckiej-Butory to zdecydowany “must have” dla osób, które zamierzają zainwestować w ten kanał komunikacji do promocji swojej marki. Jest to bardzo dobry poradnik, który w pełni wyczerpuje temat influencer marketingu, zarówno dla początkującego, jak i zaawansowanego marketera. Każdy z pewnością odkryje coś nowego dla siebie, a przy okazji pozna opinię innych marketerów i influencerów. Nie jest to jednak pozycja stricte dla influencerów – nie podpowie jak zostać influencerem czy nawiązać współpracę z marką.
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Recenzje:
- „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting ” A. Jabłońskiego
- „Content marketing” T. Stopki
- „Public Relations” W. Budzyńskiego
- „Etyka w zawodzie specjalistów PR” E. Hope
- „PR w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji” M. Śliwińskiej
- “Zarządzanie kryzysem w social media” M. Czaplickiej