Wiele osób zastanawia się, jak tworzyć treści do internetu, by użytkownicy chcieli je czytać. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, jak się wydaje. Trzeba pamiętać o specyfice danego kanału oraz o tym, że użytkownicy w głównej mierze skanują tekst w poszukiwaniu najistotniejszych informacji aniżeli go czytają. Zatem, jak zwiększyć ich atrakcyjność?

Jak tworzyć treści do internetu – podstawowe zasady

Dobry tekst powinien spełniać kilka podstawowych kryteriów, są to:

  • Użyteczność – powinien odpowiadać na realne potrzeby odbiorców, rozwiązywać ich problemy, spełniać określoną rolę, najlepiej gdyby był typu evergreen, czyli stale żywe treści, aktualne, długookresowo generujące ruch na stronie np. poradniki czy uniwersalne informacje
  • Przejrzystość – mieć odpowiednią strukturę tekstu, tj. posiadać chwytliwy tytuł, nagłówek, akapity, śródtytuły, wyliczenia, wpływa to na czytelność tekstu
  • Linkowanie – warto osadzać linki w tekstach jako odwołanie do innych wpisów, pozwala to na dopełnienie treści, najlepiej osadzić link na danym słowie bądź frazie opisującej link, ale tak by strona otwierała się w drugiej karcie
  • SEO – aby dobrać odpowiedni temat do potrzeb odbiorców warto znaleźć słowa kluczowe (w tym long tail, tzw. długi ogon, frazy powyżej 3 słów kluczowych), które są najczęściej wyszukiwane w danej kategorii, a następnie na ich podstawie przygotować tekst, przez odpowiednio zoptymalizowaną treść odbiorcy będą mogli trafić na daną stronę internetową
  • Multimedia – warto urozmaicać treści poprzez dodanie odpowiednich zdjęć, grafik, infografik czy wideo, co wpływa na czytelność tekstu
  • CTA (Call To Action) – wezwanie do działania, czyli co ma zrobić odbiorca np. skomentować, zobaczyć coś, skontaktować się

Dostosowanie treści do kanału

Tworząc treści do internetu należy pamiętać o specyfice danego kanału, gdyż każdy z nich rządzi się innymi prawami. Zatem inaczej przygotowuje się materiały np. do mediów, newslettera, na stronę internetową czy social media. To, co jednak łączy wszystkie kanały to konieczność opracowania strategii, tj. celu obecności, grupy docelowej, harmonogramu contentu i sposobu dystrybucji treści. Zatem jak tworzyć treści do internetu w konkretnym kanale komunikacji?

Media relations

Podstawowym narzędziem kontaktu z mediami jest informacja prasowa. Pomaga podtrzymywać uwagę mediów, ale należy stosować ją z umiarem. Powinna być wysyłana w miarę systematycznie. Co ważne, nawiązać kontakt z mediami mogą wszyscy – zarówno korporacje, małe i średnie firmy, NGO, jak i blogerzy. Każda branża: kosmetyczna, modowa, zdrowotna, finansowa, biznesowa, motoryzacyjna, prawna, IT czy zero waste. Wystarczy znaleźć odpowiedni pretekst np. ciekawe szkolenie, warsztaty, poradniki (np. jak dbać o włosy, jak oszczędzać, obecne trendy czy pojawienie się nowego produktu na rynku).

Ważne, aby materiał był merytoryczny i nie był reklamą, tzn. był wartościowy dla odbiorców, w pewien sposób rozwiązywał ich problem lub był stricte informacyjny. W sytuacji opisywania danego produktu należy opowiedzieć jego historię, przedstawić wartość oraz sposób użytkowania. Warto umieścić istotne linki w celu dopełnienia treści. Treść powinna być ciekawym newsem.

Informacja prasowa powinna posiadać określoną formę i zawierać takie informacje jak: logo i nazwę firmy, datę i miejsce, tytuł, lead, rozpoczęcie, zakończenie, background i osobę do kontaktu (więcej na temat tego, jak napisać IP oraz jak ją wysłać znajdziesz we wpisie “Jak napisać dobrą informację prasową“). Należy także pamiętać o zbudowaniu własnej bazy mediów oraz konkretnym sposobie ich rozpowszechniania (te informacje znajdziesz w “Media relations, czyli jak skutecznie budować relacje z mediami“).

Newsletter

Pierwszym krokiem do skutecznego newslettera jest przyciągający uwagę tytuł maila. Gdy już czytelnik zdecyduje się otworzyć maila, powinien otrzymać wartościowe treści, których potrzebuje np. poradniki, przewodniki czy tutoriale. Mail nie powinien zawierać samych ofert sprzedażowych typu rabaty czy informacje na temat produktów. Może mieć trochę luźniejszą formę.

Nadrzędnym celem tworzenia newsletterów jest pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Dlatego zawsze w wiadomości musi znaleźć się wyraźne Call to Action (wezwanie do działania np. “Kup”, “Sprawdź”, “Czytaj więcej”). Warto także zawrzeć link odsyłający np. do strony internetowej, gdzie odbiorca znajdzie więcej informacji na dany temat (wpis blogowy, szkolenie, produkt itd.).

Należy również pamiętać o specjalnym układzie takiej wiadomości – najważniejsze informacje powinny się znaleźć w górnej części newslettera, a mniej istotne – na końcu. Warto także podzielić tekst na bloki i sekcje oraz wykorzystać kontrast między tłem a tekstem. Należy zawsze dołączać informacje kontaktowe, czyli od kogo jest mail oraz załączniki do strony internetowej i social mediów.

Strona internetowa

Każda firma czy instytucja powinna posiadać własną stronę, gdzie umieści podstawowe informacje na temat swojej działalności tj. opis firmy, jej misję, logo, ofertę, lokalizację, dane kontaktowe, a także aktualności. Aby ułatwić kontakt z firmą należy podać na stronie adres e-mail, numer telefonu, a także stworzyć chatbota bądź formularz kontaktowy. Witryna powinna również posiadać odnośniki do social mediów, newsletter oraz zakładkę biura prasowego online z komunikatami dla mediów.

Przede wszystkim przygotowując artykuł należy zastanowić się nad jego tematyką oraz nad tym, jaki problem chce się rozwiązać. Pomóc w tym mogą narzędzia do analizy słów kluczowych takie jak AnswerThePublic, Keyword Tool, Senuto czy Semstorm. Wybrane słowa kluczowe warto umieścić w tekście, by zwiększyć jego widoczność w wyszukiwarce. Artykuł powinien również posiadać chwytliwy tytuł, akapity, śródtytuły i wyliczenia oraz multimedia (wpłynie to na jego czytelność). Należy pamiętać, by dostosować język do konkretnego odbiorcy.

Jeśli strona jest oparta o CMS WordPress warto zainstalować wtyczkę Yoast SEO, która pomaga zoptymalizować stronę pod kątem SEO, czyli pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Wtyczka zawiera m.in. szablony meta tytułów i opisów, możliwość analizy treści i SEO czy pozycjonowania pod konkretną frazę kluczową (w wersji płatnej – pod synonimy i podobne słowa kluczowe). Pokazuje po kolei, w formie szczegółowo opisanej listy, co należy zrobić, by tekst był czytelny i dostosowany pod wyszukiwarkę. Równie przydatnym narzędziem jest Jasnopis, który szczegółowo analizuje tekst oraz wskazuje, co warto poprawić by treść była bardziej przystępna dla użytkownika.

Social Media

Do podstawowych social mediów zalicza się: Facebook, Instagram, YouTube i LinkedIn. Ich głównym celem nie jest efekt sprzedażowy, lecz interakcja z potencjalnymi klientami, a także budowanie wizerunku marki i zaangażowanej społeczności wokół niej. Materiały do kampanii tworzy się, nie tylko po to by zdobyć uwagę klienta, lecz przede wszystkim w celu zachęcenia go do dzielenia się nimi ze swoimi znajomymi. Skutkuje to zwiększeniem wiarygodności przekazywanej treści, gdyż pochodzi ona z zaufanego źródła.

Każdy portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Te treści, które sprawdzą się na Instagramie i Facebooku – niekoniecznie również na LinkedInie. Próba wrzucania tych samych postów na różne portale może dać efekt odwrotny od oczekiwanego. Zatem przed podjęciem jakiegokolwiek działania należy najpierw zaznajomić się ze specyfiką danego medium, by następnie opracować odpowiednią strategię i zyskać potencjalnych klientów.

Charakterystyka poszczególnych social mediów:

  • Facebook – to, co wyróżnia ten kanał spośród innych to możliwość prowadzenia fanpage’a, grup społecznościowych oraz dodawanie multimediów, tj. zdjęć, filmów, linków, zazwyczaj dodaje się krótsze treści, połączenie tekstu i obrazu, luźna forma, warto dodawać emotki i organizować konkursy (zgodnie z regulaminem serwisu)
  • Instagram – serwis nastawiony na obraz (zdjęcia i wideo), warto dodawać dłuższe opisy w postach, estetyczne i dobrej jakości zdjęcia, skupić się na instastory i IGTV (wideo to przyszłość) i dobierać odpowiednie hashtagi
  • YouTube – platforma, która umożliwia umieszczanie, ocenianie i komentowanie filmów, zarówno dłuższe, jak i krótsze formy, można w łatwy, luźny sposób przedstawić historię marki, warto przygotować odpowiedni scenariusz
  • LinkedIn – platforma biznesowa, możliwość wzmocnienia wizerunku eksperta, nawiązania relacji biznesowych, połączenie tekstu i obrazu (zdjęcia i wideo), krótsze i dłuższe formy, w porównaniu do innych mediów nie trzeba dodawać treści regularnie (choć warto), publikacja artykułów eksperckich, raczej sztywna forma wpisów

Przygotowując treści do social mediów warto skorzystać z banków zdjęć, programów graficznych (np. Canva, Snapseed, Lightroom) czy narzędzi do planowania (np. Creator Studio czy Planoly). Pozwoli to na zachowanie spójności, estetyki i regularności.

Skąd czerpać wiedzę?

Jak tworzyć treści do internetu można czerpać z wielu źródeł, zarówno z samego internetu, szkoleń, jak i książek. Istnieje ich wiele, jednak w szczególności polecam te dwie: „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting ” A. Jabłońskiego i „Content marketing” T. Stopki. Stanowią one kompendium wiedzy w zakresie webwritingu i copywritingu. Służą szlifowaniu warsztatu pisarskiego, a także rozbudowywaniu umiejętności tworzenia dobrych tekstów.

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji. W marketingu działam od 2019 roku.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!