Podstawowym kanałem komunikacji jest strona internetowa. Za jej pośrednictwem możesz dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów, przedstawić ofertę, a także umożliwić kontakt z Twoją marką. Dobrze przygotowana strona powinna zawierać odnośniki do innych kanałów komunikacji. W szczególności są to formularz kontaktowy, social media, newsletter, infolinia, SMS czy VMS.
1. Formularz kontaktowy
To podstawowe wyposażenie każdej strony internetowej, umożliwia prosty i szybki kontakt z Twoją marką bez konieczności uruchamiania skrzynki pocztowej. Upraszcza całą procedurę kontaktu – wystarczy jedno kliknięcie, by wysłać wiadomość, a także zachęca niezdecydowane lub wstępnie zainteresowane osoby do kontaktu. Projektując taki formularz, zadbaj o to, by zawierał tylko tyle pół, ile rzeczywiście potrzeba, a następnie umieść go w widocznym miejscu. Możesz skorzystać z jednej z wielu dedykowanych wtyczek do WordPressa m.in. Contact Form 7 czy WPForms.
2. Social media
Social media częściej wykorzystuje się w celach wizerunkowych niż sprzedażowych. Są stosowane do promowania działalności, budowania wizerunku, zaangażowanej społeczności wokół marki, a także interakcji z odbiorcami. Jeśli zdecydujesz się na tą formę komunikacji, pamiętaj by dostosować treści do konkretnego medium i branży. Sprawdź, gdzie i jak komunikuje się Twoja konkurencja oraz zainspiruj się. Zachęcaj swoich odbiorców do komentowania, lajkowania i udostępniania treści, na bieżąco odpowiadaj na wszelkie zapytania, a także organizuj ciekawe wyzwania i konkursy. Pamiętaj – jeśli Twoja obecność będzie ograniczała się tylko do wrzucania postów to najprawdopodobniej nie przyniesie to oczekiwanych korzyści. Liczy się regularność, interakcja oraz autentyczność. Rozważ również umieszczenie na swojej stronie czatu, dzięki któremu będziesz mógł dotrzeć do osób głuchoniemych (często szukają pomocy właśnie w Internecie).
Stronę internetową przede wszystkim warto połączyć z blogiem, gdyż wpłynie to korzystnie na jej widoczność w sieci. Zastanów się zatem jakich informacji mogą szukać Twoi potencjalni klienci, jakie mają problemy, a następnie twórz artykuły wokół tej tematyki. Skorzystaj z planera słów kluczowych (np. Google Trends czy Answer The Public) i zoptymalizuj treści pod wyszukiwarkę. Jeśli będziesz je odpowiednio promować (m.in. na Facebooku, Instagramie czy Twitterze), wielu użytkowników może trafić na Twoją stronę poprzez wyszukiwanie informacji na dany temat i przy okazji zapoznać się z Twoją ofertą.
Zobacz również:
- Jakie kanały komunikacji online wykorzystać w działaniach firmy? >>
- Programy do newslettera – który najlepszy? >>
- Automatyzacja marketingu – czym jest i na czym polega? >>
- Jak tworzyć treści do internetu? >>
3. Newsletter
Kolejnym kanałem komunikacji wartym uwagi jest newsletter. To doskonałe narzędzie do budowania bazy potencjalnych klientów, angażowania oraz zwiększenia sprzedaży. Za jego pośrednictwem możesz wysyłać czytelnikom darmowe materiały, linki do wpisów na blogu, informacje o nowych produktach, promocjach czy kodach rabatowych. Nie wysyłaj jednak samych ofert sprzedażowych oraz staraj się kontaktować nie częściej niż raz w tygodniu, gdyż Twoje maile mogą trafiać do spamu. Dużo eksperymentuj, analizuj i testuj. Śledź ruch wygenerowany przez kampanię w Google Analytics, CTR oraz średni Open Rate. Zobacz, co się sprawdza, a co nie i dostosuj treści do swoich odbiorców.
Budowanie listy subskrybentów wbrew pozorom nie jest takie łatwe. Wymaga to dużo pracy, czasu i cierpliwości. Aby zachęcić potencjalnych klientów do zapisu, zaoferuj im atrakcyjny prezent np. w formie e-Booka (tzw. lead magnet). Jeśli nie skorzystasz z takiej darmowej oferty, stracisz okazję na zatrzymanie odbiorców. Pamiętaj – celem lead magnet jest zdobycie kontaktu do klienta i rozpoczęcie z nim relacji. Z czasem może przekonać się do Twojej marki i dokonać zakupu Twoich produktów.
4. Infolinia
Coraz częściej praktykuje się również łączenie strony internetowej z infolinią, gdyż dzięki niej klient może skontaktować się z Tobą pozostając na stronie. Pamiętaj – od początku rozmowy bądź pozytywnie nastawiony do klienta, słuchaj uważnie, dopytuj i staraj się skutecznie rozwiązać jego problem. Koniecznie poinformuj go, iż jego rozmowa jest nagrywana. Pod koniec połączenia możesz wysłać do klienta SMS/VMS w celu podsumowania rozmowy czy przesłania linku aktywacyjnego.
Wyróżnikiem tegoż kanału komunikacji w szczególności jest możliwość dalszego przekierowania klienta, przygotowanie specjalistycznego menu i panelu powitania, a także połączenie go m.in. z wysyłką SMS, E-mail czy wiadomościami głosowymi VMS. Z przeprowadzonych rozmów możesz opracować szczegółowe raporty, które pozwolą Ci ocenić skuteczność Twojej infolinii oraz skorygować potencjalne niedociągnięcia. Kolorową ikonkę słuchawki wraz z podłączonym numerem telefonu umieść w prawym lub lewym dolnym rogu tak, by klient mógł ją łatwo odnaleźć.
5. SMS i VMS
Kolejnym kanałem komunikacji zyskującym coraz większą popularność jest wysyłka SMS. Przede wszystkim możesz ją wykorzystać w celu np. potwierdzenia wizyty, poinformowania o kodzie promocyjnym czy przesłania ankiety. Kanał ten charakteryzuje się możliwością ustawienia geolokalizacji, szybkiego dotarcia do odbiorcy, budowania bezpośredniej relacji z nim oraz utrwalaniem brandu w jego świadomości (zamiast numeru telefonu możesz ustawić nazwę marki). Pamiętaj jednak, aby unikać masowego wysyłania SMS-ów, gdyż może to negatywnie wpłynąć na postrzeganie Twojej marki. Staraj się zatem kontaktować tylko w pilnych sprawach, gdy musisz poinformować o czymś w danym momencie.
VMS (wiadomości głosowe) możesz wykorzystać podobnie do SMS-ów. To, co jednak odróżnia je od siebie to możliwość odtworzenia za pomocą VMS multimediów pod postacią przygotowanych wcześniej nagrań oraz dotarcia do odbiorców korzystających z telefonów stacjonarnych. Klient po otrzymaniu wiadomości głosowej w postaci nagrania może skontaktować się z Tobą w celu uzyskania dalszych informacji. Co ważne, zarówno SMS jak i VMS powinieneś odpowiednio oznaczyć graficznie na swojej stronie – najlepiej za pomocą kolorowej ikonki wiadomości umieszczonej w prawym dolnym lub lewym rogu.
Artykuł powstał we współpracy z Karoliną Prusaczyk.
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: