Instagram to w pełni bezpłatny serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom m.in. edycję zdjęć i filmów oraz stosowanie do nich filtrów cyfrowych. Serwis jest dostępny zarówno w wersji mobilnej, jak i na komputer. W ramach aplikacji dostępne są cztery rodzaje kont: osobiste, prywatne oraz profesjonalne (biznesowe i twórcy). Z jakiego konta lepiej korzystać – konto twórcy czy firmowe na Instagramie?

1. Czym jest konto profesjonalne na Instagramie?

Konto profesjonalne na Instagramie daje dostęp do funkcji biznesowych oraz statystyk. Dzięki tym narzędziom możesz dowiedzieć się m.in. kto obserwuje Twoje konto czy w jakich godzinach najlepiej dodawać posty. Możesz również wyświetlać lub ukrywać na profilu kategorię firmy oraz informacje kontaktowe. Pod kontem profesjonalnym na Instagramie rozumie się konto twórcy i firmoweprowadzenie ich jest w pełni darmowe.

2. Jak przełączyć na konto profesjonalne na Instagramie?

Aby przełączyć z konta osobistego na profesjonalne i uzyskać dostęp do rozszerzonych funkcji:

  1. Przejdź do ustawień swojego profilu i naciśniesz trzy poziome kreski w prawym górnym rogu
  2. Kliknij w Ustawienia”
  3. Kliknij w “Konto”
  4. Kliknij w “Przejdź na konto profesjonalne”
  5. Wybierz odpowiednio: konto twórcy lub firmowe
  6. Połącz konto profesjonalne ze stroną firmową na Facebooku (opcjonalnie)
  7. Dodaj szczegóły np. kategorię firmy czy informacje kontaktowe
  8. Kliknij “Gotowe”

Oczywiście w każdej chwili możesz zmienić rodzaj swojego profilu na osobisty czy twórcy/firmowy. Wystarczy, że wykonasz kroki 1 – 4.


Zobacz również:


3. Konto firmowe / twórcy na Instagramie – charakterystyka

Konto firmowe:

  • przede wszystkim dla sprzedawców detalicznych, firm lokalnych, marek, organizacji i dostawców usług, ale tak naprawdę może z niego korzystać każdy, kto chce zajmować się swoją działalnością “na poważnie”, także blogerzy i influencerzy
  • dostępne kategorie: Artysta, Blog osobisty, Produkt/usługa, Sztuka, Muzyk/zespół, Zakupy i sprzedaż detaliczna, Zdrowie/uroda, sklep spożywczy.

Konto twórcy:

  • przeznaczone głównie dla osób publicznych, producentów treści, artystów i liderów opinii
  • dostępne kategorie: Aktor, Artysta, Autor, Bloger, DJ, Dziennikarz, Edytor, Fotograf, Gracz, Kandydat polityczny, Komik, Model/modelka fitness, Mówca motywacyjny, Muzyk, Muzyk/zespół, Naukowiec, Osoba publiczna, Pisarz, Polityk, Postać filmowa, Prezenter, Producent, Projektant, Projektant architektoniczny, Projektant graficzny, Projektant mody, Projektant stron graficznych, Przedsiębiorca, Reżyser, Sportowiec, Studio projektowania wnętrz, Szef kuchni, Szkolenia, Tancerz/tancerka, Trasa koncertowa, Trener fitness, Twórca cyfrowy, Twórca filmów o grach, twórca wideo, Urzędnik państwowy.

Jakie są dostępne funkcje?

  • Udostępnienie numeru telefonu i adresu e-mail w opisie, ale tylko na koncie firmowym także lokalizacji (wszystkie informacje możesz ukryć pod przyciskami na profilu)
  • CTA (przycisk do działania): na koncie firmowym – połączenie profilu z innymi usługami online, umożliwiając tym samym odbiorcom interakcję z firmą bezpośrednio z profilu, zaś na koncie twórcy – oferowanie kart podarunkowych, dostaw jedzenia lub jedzenia na wynos bezpośrednio z profilu, można połączyć profil z danym partnerem (np. Gift Up!, SumUp czy Uber Eats)
  • Umieszczenie kilku linków w opisie
  • Rozbudowane statystyki (pozwalają na monitorowanie skuteczności działań i poznanie grupy odbiorców)
  • Rozszerzona skrzynka odbiorca (podział wiadomości na ogólne i główne, możliwość filtrowania ich na nieprzeczytane i oflagowane, sortowanie na oczekujące prośby według czasu lub ważności konta)
  • Tworzenie postów sponsorowanych
  • Dodawanie postów, stories i wyróżnionych relacji
  • Komentowanie, like’owanie, udostępnianie postów i stories
  • Naklejki na stories, lokalizacja, wzmianka itd.

5. Podsumowanie – konto twórcy czy firmowe na Instagramie?

Jak możesz zauważyć – te dwa rodzaje kont są do siebie podobne, lecz nie identyczne. Przede wszystkim różnią się:

  • podziałem na kategorie (konto twórcy udostępnia ich więcej i bardziej szczegółowe niż konto firmowe),
  • przyciskiem do działania,
  • możliwością dodania lokalizacji do opisu (funkcja dostępna tylko na koncie firmowym).

Jedno jest pewne: konta profesjonalne są znacznie bardziej rozbudowane niż profil osobisty, dlatego rozważ przełączenie się na któreś z nich.


Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji. W marketingu działam od 2019 roku.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!