Znalezienie inspiracji oraz opracowanie skutecznych treści to nie lada wyzwanie. Wymaga to dużo kreatywności i planowania. Z artykułu dowiesz się, czym jest sezonowość, dlaczego warto ją stosować w komunikacji, a także jak w praktyce przygotować sezonowy content.
Czym jest sezonowość?
Treści są sezonowe, jeśli opierają się na określonym sezonie, nadchodzącym święcie lub ważnym wydarzeniu. Najlepiej jak są bezpośrednio związane z daną branżą czy działalnością.
Mowa przede wszystkim o:
- okresie świątecznym (Boże Narodzenie, Dzień Matki, Walentynki itd.),
- wydarzeniach, takich jak rozpoczęcie roku szkolnego, ferie zimowe czy wakacje,
- świętach nietypowych (Dzień Pizzy, Dzień Czekolady, Dzień bez samochodu itd.)
Sezonowy content – dlaczego warto i gdzie go stosować?
Treści tego typu, choć wymagają dużo więcej kreatywności i planowania, mogą przynieść sporo korzyści:
- umożliwiają dotarcie do nowych odbiorców,
- dają odbiorcom poczucie, że marka dba o ich potrzeby,
- odbiorcy lubią, jak przypomina im się o ważnych okazjach oraz podsuwa gotowe rozwiązania,
- pozwalają zwiększyć sprzedaż produktów czy usług w danym okresie,
- stanowią nieskończoną kopalnię contentowych inspiracji.
Sezonowy content możesz stosować w zasadzie wszędzie (zależy od inwencji twórczej) – przede wszystkim na blogu i w social mediach. Warto także przetestować go w komunikacji wewnętrznej firmy (pracownicy z pewnością docenią kreatywność swojego pracodawcy).
Najważniejsze jednak, aby treści te były dostosowane do Twojej branży. Inaczej nie uzyskasz oczekiwanego efektu.
Zobacz również:
- Content kalendarz – czym jest i jak go stworzyć? Zaplanuj content w social media >>
- Skąd brać pomysły na skuteczny content? 10 pomysłów, dzięki którym rozwiniesz swoje social media >>
Jak przygotować sezonowy content?
Wiesz już, czym jest sezonowy content, dlaczego warto go stosować i gdzie. Teraz przejdźmy do części praktycznej, czyli jak go przygotować. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. W końcu sezonowość występuje w różnych branżach.
Krok po kroku
- Stwórz tabelkę w Excelu z podziałem na dni i miesiące
- Zastanów się, jak możesz połączyć poszczególne sezony ze swoją branżą i wypisz pomysły
- Spójrz w kalendarz świąt typowych i nietypowych (np. na stronie kalbi.pl) i wypisz wszystkie święta pasujące do Twojej branży
- Śledź na bieżąco, jakie są trendy i okresy, w których odbiorcy mogą być bardziej aktywni
- Przygotowując content kalendarz na dany miesiąc, zaglądaj do Excela i inspiruj się
Osobiście uwielbiam łączyć święta czy poszczególne sezony (wakacje, ferie zimowe itd.) z edukacją, zabawą czy sprzedażą. To tzw. wartość dodana dla odbiorców. Można przekazać wiedzę potrzebną w danym momencie oraz fajnie angażować. U mnie to się zawsze sprawdza.
Kilka przykładów dla inspiracji na sezonowy content
Branża ubezpieczeń
- święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
- święta nietypowe: Dzień Ubezpieczenia Samochodu (np. dlaczego warto ubezpieczyć samochód), Dzień Agenta Ubezpieczeniowego (np. życzenia i zachęcenie do zostania Agentem), Dzień Bezpiecznego Kierowcy (np. jakaś angażująca, edukacyjna zabawa czy poradnik), Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (np. poradnik) itd.
- sezony: ferie zimowe (np. bezpieczeństwo na stoku), wakacje (np. bezpieczeństwo nad wodą), rok szkolny (ubezpieczenie NNW) itd.
Branża gastronomiczna
- święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
- święta nietypowe: Dzień Herbaty (ciekawostka nt. herbaty, zniżka), Dzień Kawy (ciekawostka nt. kawy, zniżka), Dzień Szefa Kuchni (np. specjały Szefa Kuchni), Dzień Spaghetti itd.
- sezony: wiosna-zima (np. potrawy z wykorzystaniem sezonowych produktów), święta (np. pomysły na nietypowe świąteczne potrawy), Halloween czy Sylwester (np. pomysły na nietypowe przekąski) itd.
Branża e-commerce (w zależności od asortymentu)
- święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
- święta nietypowe: Black Friday, Cyber Monday (zniżki i promocje na produkty czy usługi), Dzień Koszuli itd.
- sezony: wiosna-zima, wakacje, wesele itd.
Jeśli chcesz jeszcze większą bazę inspiracji na angażujący content, to odbierz darmowy “Kalendarz content marketera 2024”:
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: