Znalezienie inspiracji oraz opracowanie skutecznych treści to nie lada wyzwanie. Wymaga to dużo kreatywności i planowania. Z artykułu dowiesz się, czym jest sezonowość, dlaczego warto ją stosować w komunikacji, a także jak w praktyce przygotować sezonowy content.

Czym jest sezonowość?

Treści są sezonowe, jeśli opierają się na określonym sezonie, nadchodzącym święcie lub ważnym wydarzeniu. Najlepiej jak są bezpośrednio związane z daną branżą czy działalnością.

Mowa przede wszystkim o:

  • okresie świątecznym (Boże Narodzenie, Dzień Matki, Walentynki itd.),
  • wydarzeniach, takich jak rozpoczęcie roku szkolnego, ferie zimowe czy wakacje,
  • świętach nietypowych (Dzień Pizzy, Dzień Czekolady, Dzień bez samochodu itd.)

Sezonowy content – dlaczego warto i gdzie go stosować?

Treści tego typu, choć wymagają dużo więcej kreatywności i planowania, mogą przynieść sporo korzyści:

  • umożliwiają dotarcie do nowych odbiorców,
  • dają odbiorcom poczucie, że marka dba o ich potrzeby,
  • odbiorcy lubią, jak przypomina im się o ważnych okazjach oraz podsuwa gotowe rozwiązania,
  • pozwalają zwiększyć sprzedaż produktów czy usług w danym okresie,
  • stanowią nieskończoną kopalnię contentowych inspiracji.

Sezonowy content możesz stosować w zasadzie wszędzie (zależy od inwencji twórczej) – przede wszystkim na blogu i w social mediach. Warto także przetestować go w komunikacji wewnętrznej firmy (pracownicy z pewnością docenią kreatywność swojego pracodawcy).

Najważniejsze jednak, aby treści te były dostosowane do Twojej branży. Inaczej nie uzyskasz oczekiwanego efektu.


Zobacz również:


Jak przygotować sezonowy content?

Wiesz już, czym jest sezonowy content, dlaczego warto go stosować i gdzie. Teraz przejdźmy do części praktycznej, czyli jak go przygotować. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. W końcu sezonowość występuje w różnych branżach.

Krok po kroku

  1. Stwórz tabelkę w Excelu z podziałem na dni i miesiące
  2. Zastanów się, jak możesz połączyć poszczególne sezony ze swoją branżą i wypisz pomysły
  3. Spójrz w kalendarz świąt typowych i nietypowych (np. na stronie kalbi.pl) i wypisz wszystkie święta pasujące do Twojej branży
  4. Śledź na bieżąco, jakie są trendy i okresy, w których odbiorcy mogą być bardziej aktywni
  5. Przygotowując content kalendarz na dany miesiąc, zaglądaj do Excela i inspiruj się

Osobiście uwielbiam łączyć święta czy poszczególne sezony (wakacje, ferie zimowe itd.) z edukacją, zabawą czy sprzedażą. To tzw. wartość dodana dla odbiorców. Można przekazać wiedzę potrzebną w danym momencie oraz fajnie angażować. U mnie to się zawsze sprawdza.

Kilka przykładów dla inspiracji na sezonowy content

Branża ubezpieczeń

  • święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
  • święta nietypowe: Dzień Ubezpieczenia Samochodu (np. dlaczego warto ubezpieczyć samochód), Dzień Agenta Ubezpieczeniowego (np. życzenia i zachęcenie do zostania Agentem), Dzień Bezpiecznego Kierowcy (np. jakaś angażująca, edukacyjna zabawa czy poradnik), Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (np. poradnik) itd.
  • sezony: ferie zimowe (np. bezpieczeństwo na stoku), wakacje (np. bezpieczeństwo nad wodą), rok szkolny (ubezpieczenie NNW) itd.

Branża gastronomiczna

  • święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
  • święta nietypowe: Dzień Herbaty (ciekawostka nt. herbaty, zniżka), Dzień Kawy (ciekawostka nt. kawy, zniżka), Dzień Szefa Kuchni (np. specjały Szefa Kuchni), Dzień Spaghetti itd.
  • sezony: wiosna-zima (np. potrawy z wykorzystaniem sezonowych produktów), święta (np. pomysły na nietypowe świąteczne potrawy), Halloween czy Sylwester (np. pomysły na nietypowe przekąski) itd.

Branża e-commerce (w zależności od asortymentu)

  • święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
  • święta nietypowe: Black Friday, Cyber Monday (zniżki i promocje na produkty czy usługi), Dzień Koszuli itd.
  • sezony: wiosna-zima, wakacje, wesele itd.

Jeśli chcesz jeszcze większą bazę inspiracji na angażujący content, to odbierz darmowy “Kalendarz content marketera 2024”:


Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji. W marketingu działam od 2019 roku.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!