Public relations to branża, która zajmuje się budowaniem relacji danego podmiotu z jego otoczeniem. Jej celem jest dbałość o wizerunek danej osoby czy organizacji. Z artykułu dowiesz się, jak wygląda praca w public relations, na czym polega i jakie umiejętności są przydatne.
1. Kontakt
Przede wszystkim w tej branży wykonuje się wiele telefonów i rozsyła maili, zarówno do kontrahentów, dziennikarzy jak i celebrytów. Trzeba być w nieustannym kontakcie w zasadzie ze wszystkimi. Zatem albo trzeba lubić dużo dzwonić i pisać, albo po prostu przyzwyczaić się do tego. Jest to nieodłączny element tej pracy.
Niekiedy do danej kampanii trzeba obdzwonić tysiące kontaktów (tzw. follow up). Często wiele osób nie odbiera, szybko zbywają albo kontakty są nieaktualne (stare bazy firmowe). Potrzeba dużo cierpliwości, wytrzymałości i samozaparcia.
2. Komunikaty prasowe
Często Agencje PR mają pod opieką agencję informacyjną. W takiej sytuacji do obowiązków należy przeglądanie licznych maili od mediów, wybieranie najciekawszych informacji oraz regularne redagowanie i dodawanie komunikatów prasowych na stronę agencji.
Jak się przekonałam, dodawanie komunikatów prasowych nie jest wcale takie proste. Trzeba umieć wybierać ciekawe tematy, jak najmniej komercyjne, a szczególnie uważać na nagłówki – muszą być chwytliwe i przyciągać wzrok. Nie należy także dodawać backgrounder-ów, czyli opisów firmy i przekierowujących linków.
3. Informacje prasowe
Informacja prasowa to jedno z najstarszych narzędzi public relations i najczęściej wykorzystywanych przez dziennikarzy. Jest to news dotyczący danego wydarzenia. Musi zawierać określoną strukturę: data, tytuł, lead, rozwinięcie, osoba do kontaktu.
Do każdej kampanii potrzebna jest minimum jedna informacja prasowa bądź zaproszenie np. na konferencję prasową. Zatem trzeba umieć dobrze pisać, zainteresować. Taką informację należy zacząć od najistotniejszych informacji, bo możliwe, że tylko początek zostanie opublikowany. Zatem warto we wstępie zawrzeć kwintesencję komunikatu.
4. CRM
CRM to system zarządzania relacjami z klientami. To tutaj buduje się bazy kontaktowe i wysyła liczne kampanie mailingowe. Jest to jedno z podstawowych narzędzi w public relations. Bez tego w zasadzie firma by nie działała, bo to jest najszybszy sposób kontaktowania się z wieloma osobami/firmami jednocześnie.
Po wysłaniu kampanii mailingowej często robi się follow up, czyli dzwoni się do np. dziennikarzy z pytaniem czy dostali maila i czy są zainteresowani współpracą. Takie kampanie najczęściej liczą tysiące kontaktów.. Zatem jest to żmudna praca..
5. Research
Należy także wspomnieć, że w tej branży często trzeba wyszukiwać informacje w internecie lub innych źródłach. Przykładowo, gdy trzeba napisać informację prasową dla klienta czy tworzy się bazę kontaktów. Akurat takie researche są dość ciekawe, ponieważ można dowiedzieć się wiele interesujących rzeczy.
6. Obsługa klienta
Pod tym pojęciem można rozumieć np. obsługę social mediów, eventy, media relations czy content marketing. Są to wszystkie działania marketingowe mające na celu promocję danej firmy czy jej działania.
Osoba pracująca w public relations powinna mieć ogólną wiedzę na każdy temat i być odporna na stres – często gonią deadliny, klient naciska.. Nie jest to łatwa praca. Trzeba umieć budować relacje i być wszechstronnym.
7. Konferencje prasowe
W branży public relations często także organizuje się konferencje prasowe, czyli spotkania dla dziennikarzy. Przygotowanie takiego wydarzenia składa się z kilku etapów.
Najważniejsze, aby temat był ciekawy dla mediów. Zatem należy zaprosić tylko tych dziennikarzy, którzy zajmują się daną tematyką np. parentingową (jeśli temat związany z dziećmi, macierzyństwem czy rodzicielstwem) czy zdrowotną ( np. płuca, nerki).
Dziennikarzy należy poinformować o konferencji kilka dni wcześniej. Nigdy nie zaprasza się z miesięcznym czy 2-tygodniowym wyprzedzeniem. Podczas eventu należy prowadzić recepcję, gdzie media mogą wpisać się na listę, pobrać materiały prasowe oraz uzyskać dodatkowe informacje.
8. Prezentacje
Jednym z elementów pracy w branży jest również przygotowywanie prezentacji multimedialnych. Przede wszystkim tworzy się je dla potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy na konferencję prasową. Ponadto przedstawia się je jako podsumowanie współpracy za dany okres.
Prezentacje powinny być proste, eleganckie oraz zawierać najważniejsze informacje. Każdy klient/kampania powinien mieć własny szablon oraz określoną kolorystykę.
Podsumowanie
Jak wygląda praca w public relations? Sądzę, że w artykule przedstawiłam na czym polega, jakie są jej charakterystyczne elementy i jakie umiejętności warto mieć. Przynajmniej tyle, ile póki co sama zauważyłam lub przekonałam się na własnej skórze. Nikt nie mówił, że będzie łatwo.. ale warto. Dla własnej satysfakcji.
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: